واکنش سخنگوی شهرداری تهران به واردات اتوبوس برقی و انتقال زبالههای ساری به پایتخت
سخنگوی شهرداری تهران از ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل پایتخت خبر داد و گفت: این اقدام مهم تا پایان امسال محقق میشود.
به گزارش مملکت آنلاین، مطهر محمدخانی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: راهحل قطعی ترافیک تهران، برقیسازی ناوگان حمل و نقل پایتخت است و ناگزیر از انجام آن هستیم.
وی همچنین از افتتاح خانه روزنامهنگاران در ایام آینده (یک ماه) در شهر تهران خبر داد.
حجم زباله انتقالی از ساری کمتر از نصف تولید روزانه تهران است
سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شهرداری تهران با توجه به وضعیت موجود شهر، مسئولیت زباله یک شهر شمالی همانند ساری را پذیرفته و زبالهها به تهران انتقال داده شده است؟ اینگونه توضیح داد و اظهار کرد: این عملیات در یک بازه زمانی چند روزه حدود یک هفته انجام گرفته است.
وی ادامه داد: شهر ساری از برخی از شهرهای بزرگ اطراف برای دفن زباله کمک خواست، برای حل مشکل زباله این شهر فقط تهران در این زمینه همکاری نکرده بلکه چهار شهر دیگر هم در این موضوع دخیل بوده است.
محمدخانی اضافه کرد: در خبرها اینگونه مطرح شد که شهرداری تهران مسئولیت زبالههای شهر دیگری را پذیرفته است اما اینگونه نبوده و قرار شد در یک مقطع کوتاه در یک حجم کم، زباله شهر ساری به تهران انتقال و سوزانده شود.
سخنگوی شهردار تهران تاکید کرد: حجم زباله انتقال داده شده کمتر از نصف تولید زباله یک روز تهران بوده است. این اقدام حدود هفت تا هشت روز انجام شد، این اقدام به دنبال حل مشکل حاد شهر ساری برای نصب سامانه زبالهسوز صورت گرفت.
وی ادامه داد: به طور یقین این اقدام، عدد قابل توجهی به تولید پسماند روزانه شهر تهران اضافه نکرده است.
اختصاص ۱۰ همت برای طرح من شهردارم
محمدخانی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاری در رابطه با موضوع انتخاب شهردار تهران توسط مردم، پاسخ داد و گفت: مجلس شورای اسلامی تصمیمگیرنده است و اگر در مجلس تصویب شود، مدیریت شهری تابع آن خواهد بود و البته شهروندان هم ملزم به رعایت آن هستند. گرچه مشخص نیست که این موضوع به انتخابات بعدی شوراها برسد یا خیر؟
وی با اشاره به پویش من شهردارم در تهران گفت: در این دوره مدیریت شهری پویش بزرگ من شهردارم اجرایی شد و بخش قابل توجهی از اختیارات مدیریت شهری را به شهروندان داده شد به طوری که در سال اول بیش از سه همت، سال دوم نزدیک به ۹ همت و امسال بیش از ۱۰ همت اعتبار برای پروژههای این طرح اختصاص داده شده است.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در پویش من شهردارم از اصول دموکراسی پیروی میکند، افزود: پویش من شهردارم ۳ از دهم آذرماه آغاز و پروژهها با رأی مردم انتخاب میشود و این طرحها را شهرداری در قالب لایحه بودجه به شورا ارائه میشود تا تبدیل به قانون شود.
برقیسازی خودروها در حال انجام است
سخنگوی شهردار تهران درباره واردات وسایل حمل و نقل عمومی به پایتخت هم گفت: پیگیری پرونده برقیسازی و بسته حمل و نقلی طبق قراردادی که با طرف چینی داشتیم که دولت سیزدهم تاکنون در حال انجام است. به طور ویژه امور پیگیری شده است.
وی اعلام کرد: ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ تاکسی وارد ناوگان شده و بزودی در سطح شهر تهران تردد خواهند کرد. در تلاش هستیم تا پایان امسال این تعداد اتوبوسها را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم.
محمدخانی درباره انتصابات مدیران شهرداری و نقدهایی که به این انتصابات میشود هم گفت: تاکید شهردار تهران پرهیز از پاسخ سخنان توهینآمیز است و پاسخ عضوی از شورای شهر را درباره انتصابات شهرداری نمیدهم یعنی دلیلی برای پاسخ به این عبارت توهینآمیز وجود ندارد. بر اساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی، انتصابات انجام میشود.
رییس مرکز ارتباطات و اموربینالملل شهرداری تهران ادامه داد: با بررسیهای انجام شده، تغییرات مدیریت شهری در مقایسه با ادوار قبلی عدد پایینتری است. برخی از این تغییرات قهری است برای نمونه شهرداری به سازمان شهرداریهای وزارت کشور رفت و باید جای خالی آن پُر میشد. بنابراین با نظر شهردار و براساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی، این تغییرات انجام میشود.
وی این تغییرات را به معنای پویایی و سرعت در تصمیم.گیری دانست و افزود: در مجموعه گستردهای همانند شهرداری که در حوزههای متنوعی خدمات میدهد، این موضوع امری طبیعی و منطقی است.
ساخت مسکن بدون پروانه اقدام رایجی است
سخنگوی شهرداری تهران درباره تفاهمنامه شهرداری با وزارت کشور برای ساخت مسکن گفت: در پروژههای مسکن بزرگ مقیاس، شروع کار بدون صدور پروانه اقدام رایجی است و به صورت طبیعی تفاوتهایی برای انبوهسازی و اقدامات جهشی وجود دارد.
وی در ادامه افزود: در بخشهای دولتی، حاکمیتی و نهادهای عمومی با رعایت ملاحظات و نظارت های قانونی، این اتفاق میافتد. برای تسریع در ساخت، مجوز اولیه برای تجهیز کارگاه و تیم های فنی و مهندسی صادر میشود و تمام این موارد ذیل کمیسیون ماده پنج صورت میگیرد. در هماهنگی با دولت در انبوه سازی مسکن شرایطی دیده شده که اقدامات صورت گیرد. ما بحران بافت فرسوده را در تمام شهرهای بزرگ کشور شاهد هستیم و اگر تدبیری اندیشیده نشود بحران و وضعیت خطیرتری رخ خواهد داد.
محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره پروژههای مهم مدیریت شهری هم گفت: پروژههای بزرگ در آستانه افتتاح است. در هفته.های گذشته افتتاح روددره فرحزاد را شاهد بودیم که فاز اول آن در مساحت ۵۴ هکتار به بهرهبرداری رسید و به تعبیر بازدیدکنندگان، با طی مسافت کوتاه در شهر تهران میتوان تجربه جنگلهای هیرکانی شمال کشور را داشت.
وی یادآور شد: ساماندهی معتادان متجاهر در فضای جرمخیز رود دره فرحزاد انجام شد. در بازدیدهای اولیه شهردار تهران از روددره، تیراندازی اتفاق افتاد و منازلی که در آن فضا وجود داشت بیشتر شبیه سنگر بود تا واحد مسکونی. امروز شرایطی برای طبیعتگردی و تفریحات خانوادگی فراهم شده است.
محمدخانی همچنین از آغاز به کار پایانه شرق در هفتههای آینده خبر داد و افزود: باغ راه حضرت زهرا به طول ۹ کیلومتر بین مناطق ۱۷ و ۱۸ در ماههای آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. راهاندازی آزمایشی تراموا نیز در ماههای پیشرو در یکی از خطوط اتوبوسرانی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشکل معارضان پروژه یادگار امام(ره) با تلاش مدیریت شهری و صرف هزینهای بالا انجام شده است، گفت: امیدواریم در خردادماه سال آینده این پروژه به بهرهبرداری برسد و یک بزرگراه سراسری همچون بزرگراه امام علی (ع) را شاهد باشیم و یک مسیر مواصلاتی شمالی- جنوبی در غرب شهر به بهرهبرداری برسد.
دعوای سازمان بازرسی بر سر قرارداد چین روایت فانتزی رسانهای بود
وی با دستهبندی پروژههای شهری افزود: اولویت اول ما بهرهبرداری از پروژههای محلی، منطقهای، کوچکمقیاس و متوسط مقیاس است که بسیاری از آنها از ادوار گذشته بر زمین مانده بود و خاک میخورد. پروژههای بزرگی مانند ترمینال قطارهای شهری اکباتان نیز پس از سالها بر زمین ماندن به بهرهبرداری رسید. پروژه ترمینال جدید شرق با موضوع افتتاح و قدمت چندین ساله، در دوره پنجم محل اختلاف شورا و شهرداری بود.
سخنگوی شهرداری تهران با پرداختن به برخی پروژههای بزرگ گفت: اگر پروژه در مدت زمانی سه سال یا کمتر باید به بهرهبرداری برسد این اتفاق خواهد افتاد اما برخی از پروژهها، در این دوره به دلیل ابعاد و جنس آن به پایان نمیرسد به عنوان نمونه کار عملیاتی خط ۱۰ مترو شروع شده که بسیار پرهزینه و زمانبر است و در ظرف زمان یک یا ۲ سال به پایان نمیرسد و خط ۸ و ۹ مترو نیز از این جنس پروژههاست.
محمدخانی ادامه داد: اگر به بخشهای توسعهای خطوط ۶ و ۷ متمرکز میشدیم پروژهای زمانبر بود که تلاش شده تا پایان سال و حداکثر تا بهار سال آینده خطوط ۷گانه مترو به پایان برسد و تکمیل شود تا شبکه اصلی پایتخت در خطوط ۷گانه به یک نقطه قابل توجه برسد.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به روایت فانتزی یک رسانه درباره ابهامات قرارداد چین و دعوای سازمان بازرسی هم گفت: در مورد قرارداد چین و سازمان بازرسی، هفته گذشته خبری توسط یکی از رسانهها منتشر شد که یک روایت سینمایی پرکششی بود که براساس آن در جلسه سازمان بازرسی دعوایی صورت گرفت، البته خبر منبع معتبری نداشت.
وی افزود: شهرداری تهران خود را تابع ۱۰۰ درصدی دستگاههای نظارتی میداند. این دستگاهها همانند سازمان بازرسی کل کشور ممکن است سوالاتی داشته باشند که در فضای کارشناسی به آن پاسخ داده میشود.
محمدخانی در ادامه تاکید کرد: همکاری سازنده و همراهی مثبت و رو به جلو در برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد و مسیر رو به جلو است. در عین همکاری دولت، مجلس و سازمان بازرسی؛ ردپای مافیای خودرو قابل لمس است.
سخنگوی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شرایط کشور در حوزه تجارت بینالملل و مسیر گمرکی مصائبی دارد که در حال رفع است، گفت: در طول این مسیر در عین همکاری دستگاههای دولتی، مجلس و سازمان بازرسی، رد پای مافیای خودرو در داخل کاملا قابل لمس است.
وی ادامه داد: تفاوت قیمت خرید این اتوبوسها با نمونههای مشابه با فرایندی غیرمنطقی و غیرمناسب که به ضرر بیتالمال و اموال عمومی شهرها اتفاق افتاده، قابل توجه است. ۸۰ هزار یورو تفاوت قیمت وجود دارد که میتوان با قیمت روز یورو و تعداد اتوبوسها، حساب کرد که چه میزان عامالنفع خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مواجهه با مافیا غیرقابل کتمان است، خاطرنشان کرد: بخشی از تولیدات اولیه در حال ورود است که به همین منظور تعداد دستگاههای وارداتی افزایش خواهد یافت. با توجه به مدل شهرداری تهران در واردات این اتوبوسها طبیعی است که چالشهایی وجود داشته باشد اما به نفع مردم و صرفهجویی در اموال شهر، این مسیر را انتخاب کردیم. اگر از مسیرهایی که برخی دوستان بر آن اصرار دارند، اتوبوس وارد میکردیم به جای ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در نهایت یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس وارد میشد.
گسترش و توسعه حمل ونقل عمومی برقی با هدف کاهش آلودگی هوا
محمدخانی درباره آلودگی هوا و راهحلهای کاهش آن گفت: در کنار بسیاری از راهحلها مانند افزایش مراکز معاینه فنی، توجه به کاهش آلایندههای زیست محیطی و خروج کارخانهها، بهترین و سریعترین راهحل، گسترش و توسعه حمل ونقل عمومی برقی است.میزان استفاده از حمل و نقل عمومی با 35 درصد و خودروهای خصوصی با ۶۵ درصد باید برعکس شود و حمل و نقل عمومی هم باید با سوخت پاک انجام شود.
وی درباره مسیر ویژه در بزرگراه همت و استفاده خودروهای شخصی از مسیر بیآرتی در خطوط مختلف هم افزود: نظارت در مورد مسیرهای فعلی اتوبوسهای تندرو برعهده مجموعه راهور است و گاهی ممکن است با تدبیر آنان برای حل مقطعی ترافیک از ظرفیت مسیر برای کاهش ترافیک استفاده کنند. اما با نصب دوربینهای بیشتر در سالهای آینده بخشی از ورود غیرقانونی خودروهای شخصی به مسیر ویژه بیآرتی برطرف میشود.
انتهای پیام/