آغاز ریل گذاری راه آهن چابهار زاهدان

با حضور وزیر راه و شهرسازی و در راستای تکمیل کریدور ریلی شرق کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی، عملیات ریلگذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان محدوده خاش تا ایرانشهر به طول ۴۶۶کیلومتر آغاز شد.

آغاز ریل گذاری راه آهن چابهار زاهدان

به گزارش مملکت آنلاین، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها پیشرفت فیزیکی کل راه‌آهن خاش-ایرانشهر را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز ۷۴ درصد است و امروز شاهد آغاز عملیات ریلگذاری آن هستیم.

وی ریل مورد نیاز برای ساخت این ۴۶۶ کیلومتر را ۷۰هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی است و کارخانجات داخل کشور تامین می شود.

خطیبی اظهار کرد:‌ هم اکنون تمامی جبهه های کاری در بخش زیرسازی، روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار-زاهدان فعال هستند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در خصوص وضعیت اجرایی راه‌آهن چابهار-زاهدان گفت:‌  در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل محور ۷۳ درصد، زیرسازی ۸۷ درصد، روسازی ۲۶ درصد و ساختمان‌ها ۲۷ درصد است.

خطیبی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر- نیکشهر به طول ۱۷۴ کیلومتر را ۶۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول ۱۴۰ کیلومتر نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به ۹۴ درصد رسیده است.

وی راه‌آهن چابهار-زاهدان را یکی از اولویت مهم کشور دانست و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل‌های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین‌المللی است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابر پروژه اعلام کرد و گفت:‌ حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر ۲۷کیلومتر پل و ۱۷ کیلومتر تونل احداث می‌شود و برای ساخت آن ۹۱ هزار تن ریل، ۱.۱۹ میلیون تن اصله تراورس و ۲۸۷ دستگاه سوزن بکار می‌رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر