بحران آب به روستاهای قم رسید

استان قم به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کویری و کمی بارش، معمولاً با کم‌آبی مواجه بوده، اما مصرف بی‌رویه آب در برخی روستا‌ها تبدیل به معضل شده است.

بحران آب به روستاهای قم رسید

به گزارش مملکت آنلاین، نظرزاده مدیرکل آب و فاضلاب استان قم، با بیان اینکه امسال در شهر قم قطعا قطعی آب نداریم، اما در بعضی روستا‌ها نوبتی هست تا این مسئله حل شود،گفت: سهم ما از آب شیرین زیاد شده است. حدود ۸۷ میلیون مترمکعب برای سال آبی بود که به ۱۰۳ میلیون افزایش داده شد و توانستیم از اختلاط چاه کمتر کنیم و آب با کیفیت‌تر و فشار بهتر تأمین کنیم.

مدیرکل آب و فاضلاب استان قم، با تأکید بر اینکه ذخیره سد ۱۵ خرداد خیلی کم است، تصریح کرد: از ۲۰۰ میلیون متر مکعب، موجودی سد حدود ۳۲ میلیون متر مکعب است که ۱۸ میلیون متر مکعب آن حجم مرده بوده و قابل استفاده نیست و فقط ۱۶ میلیون متر مکعب از آن قابل برداشت است، یعنی نسبت به حجم کل سد کمتر از ۱۰ درصد قابل برداشت است.

مدیرکل آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه در برخی مناطق آب زیاد است، اما به درستی توزیع نشده است، عنوان کرد: متأسفانه مصرف‌کنندگان پر مصرف در روستا‌ها از آب آشامیدنی برای مصارف غیر شرب و بهداشت مانند آبیاری باغ و باغچه استفاده می‌کنند. 

نظرزاده گفت: با همکاری فرمانداران، مصرف کنندگان پر مصرف را شناسایی و لیست آنها را به دهیاران و شورا‌ها می‌دهیم، در صورتی‌که همکاری نکنند اقدام قانونی لازم انجام می‌شود.

به گفته کارشناسان باتوجه به معضل کم‌آبی در استان قم، اگر خوش‌نشین‌های ویلانشین و پرمصرف‌ها در روستا‌ها در مصرف آب رعایت نکنند باید پلیس آب در روستا‌ها فعال و از طریق قانونی میزان مصرف آب مدیریت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر