اعتراضات شدید در ارمنستان: خون می‌دهیم، خاک نه

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به جمهوری آذربایجان با بستن راه‌ها اعلام کردند: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم».

اعتراضات شدید در ارمنستان: خون می‌دهیم، خاک نه

به گزارش مملکت آنلاین، ده‌ها شهروند ارمنستان که از موافقت ایروان با واگذاری سرزمین‌هایی به دشمن دیرینه‌ کشورشان، آذربایجان، خشمگین هستند، برای نشان دادن اعتراض خود بزرگراه‌های اصلی در ارمنستان را مسدود کردند.

این دسته از معترضان همچنین وعده دادند که علیه توافق بر سر واگذاری زمین‌ها و روستاهایی که آنها را حق و متعلق به خود می‌دانند، تا پای جان مبارزه کنند.

اهالی منطقه‌ای واقع در حدود ۱۰ کیلومتری مرز ارمنستان با آذربایجان در منطقه شمال شرقی تاووش، با متوقف کردن خودرو‌هایشان در عرض جاده، اعتراض خود را نشان داده و با برپایی چادر در امتداد این گردنه کوهستانی پر پیچ و خم، مسیر را به کلی مسدود کردند.

لنا قارداشیان، شهروند ۹۶ ساله ارمنستانی، یکی از معترضان بود که در محل حضور داشت؛ او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما حتی تن به واگذاری یک سانتی‌متر از خاک خود هم تن نخواهیم داد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «ما خون می‌دهیم، اما تسلیم نمی‌شویم. من در این سن و سال روی زانوهایم راه می‌روم، اما تسلیم نمی‌شوم.»

معترضان امیدوارند با مسدود کردن جاده، مانع از اجرای برنامه ارمنستان برای بازگرداندن کنترل چهار روستای متروکه آذربایجان که در دهه ۱۹۹۰ تصرف شده بود، بشوند.

بازگرداندن این روستاها بنا به آنچه در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده بخشی از توافق ارمنستان با جمهوری آذربایجان پیش از انجام مذاکرات گسترده‌تر به منظور دستیابی به یک توافق صلح دشوار با باکو محسوب می‌شود.

ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان، دو رقیب دیرین در منطقه قفقاز از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هستند که بیش از سه دهه بر سر کنترل منطقه قره‌باغ با یکدیگر در چالش و جنگ بوده‌اند.

ارتش آذربایجان سپتامبر گذشته در تهاجمی برق‌آسا و غافلگیر‌کننده کنترل این منطقه را در دست گرفت و از آن پس مذاکرات بر سر توافق مرزی گسترده‌تر میان دو کشور آغاز شتاب گرفت.

«توافقی که تهدید جدی زندگی روزمره ساکنان است»

دو طرف اوایل این هفته عملیات میدانی برای تعیین بخشی از مرز مشترک میان خود را آغاز کردند که منجر به موج جدیدی از اعتراضات در سراسر ارمنستان شد؛ اعتراض‌هایی که به ایروان، پایتخت این کشور، نیز سرایت کرد.

ساکنان محلی در شهرک‌های نزدیک به مناطقی که قرار است واگذار شوند، می‌گویند که ممکن است در نهایت ارتباط این مناطق به کلی با بقیه کشور قطع شود.

آنها نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان را متهم می کنند که به طور یکجانبه سرزمینی را بدون دریافت هیچ تضمینی در ازای آن، واگذار کرده است.

هوویگ برانیان، ۳۱ ساله، یکی از معترضان روستای کوتی گفت: «مردم متوجه شده‌اند که راه‌حل‌های ارائه شده توسط مقامات، اکنون تهدیدی جدی برای زندگی روزمره و معیشت ساکنان محلی به شمار می‌رود.»

معترضان این هفته همچنین بزرگراه اصلی منتهی به گرجستان که یک مسیر تجاری حیاتی برای ارمنستانِ محصور در خشکی است و نیز برخی خیابان‌ها در ایروان، پایتخت این کشور را مسدود کردند.

منطقه‌ای که ارمنستان موافقت کرده است برخی از روستاهای آن را به جمهوری آذربایجان واگذار کند از اهمیت استراتژیک خاصی برخوردار است.

این منطقه علاوه بر بخش‌هایی از بزرگراه منتهی به گرجستان، به خط لوله گاز روسیه نیز نزدیک است و از لحاظ نظامی دارای امتیازهایی است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر