تورم عربستان به ۱.۸ درصد افزایش یافت

عربستان سعودی ظرف ۶ ماه گذشته با وجود ثبت شاخص‌های مثبت در موارد متعدد، شاهد تورم قابل ملاحظه بوده است.

تورم عربستان به ۱.۸ درصد افزایش یافت

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از العربی الجدید، سازمان آمار عربستان سعودی اعلام کرد با وجود بسیاری از شاخص های اقتصادی مثبت در این کشور  به ویژه عملکرد فعالیت های غیرنفتی، برخی از شاخص ها منفی بوده است بطوری که تورم در ماه فوریه گذشته به بالاترین سطح خود در ۶ ماه گذشته رسید.

 در همین حال نرخ تورم یا به اصطلاح شاخص قیمت مصرف کننده در عربستان سعودی طی فوریه ۲۰۲۴ در مقایسه با ماه مشابه سال ۲۰۲۳ به ۱.۸ درصد رسید تا این کشور برای دومین ماه متوالی شاهد افزایش نرخ تورم باشد . این در حالی است که نرخ تورم در ماه ژانویه گذشته  ۱.۶ درصد بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی عربستان درباره تورم در سال ۲۰۲۳، تورم در عربستان سعودی در مقایسه با سطوح جهانی هنوز نسبتاً پایین است، زیرا سیاست های دولت باعث محدود ماندن تأثیر افزایش قیمت های جهانی و اختلالات در  کشتیرانی در دریای سرخ شده است.

بنا به گزارش بلومبرگ، افزایش تورم در عربستان نشان از یک شاخص درازمدت نیست چرا که میانگین تورم در این کشور از سال ۲۰۲۰ که شروع به افزایش کرد و در ژوئیه ۲۰۲۱ به اوج خود و رقم ۶.۱۶ درصد رسید؛  همچنان در پایین ترین سطح مانده است.

این منبع افزود: اجاره بها، بیشترین تأثیر را بر افزایش تورم در عربستان سعودی در  ماه فوریه گذشته داشته است بطوری که قیمت اجاره ویلا در این کشور با افزایشی ۹.۱ درصدی همراه بوده است.

برخی اقتصاددانان پیش بینی کردند نرخ تورم در عربستان همچنان افزایش یابد و در ماه های آینده به دو درصد برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر