اولین وعده رئیس جمهور جدید تایوان علیه چینی‌ها عنوان شد

رئیس‌جمهوری منتخب تایوان وعده داد از این جزیره در برابر تهدیدهای چین دفاع کند.

اولین وعده رئیس جمهور جدید تایوان علیه چینی‌ها عنوان شد

به گزارش مملکت آنلاین، لای چینگ‌ته، نامزد پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان، وعده داد که از این جزیره خودگردان در برابر «تهدیدهای» چین دفاع ‌می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لای، نامزد حزب حاکم، در فراخوانی از چین برای «مبادله و همکاری دوجانبه»، مشروط به «احترام و برابری» دعوت کرد. او در نطق پیروزی خود گفت: «تصمیم داریم تایوان را در برابر تهدیدها و ارعاب مداوم چین حفظ کنیم.» او همچنین افزود که صلح و ثبات در تنگه تایوان را حفظ خواهد کرد.

بنا به اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات تایوان، با شمارش آرا از همه شعبه‌های رای‌گیری، لای ۴۰.۱ درصد آرا را به دست آورد و پس از او، هو یو ایه، از حزب «کومینتانگ»، ۳۳.۵ درصد آرا را کسب کرد.

نامزدهای دو حزب رقیب، یعنی «مردم» و «کومینتانگ» با پذیرش شکست در انتخابات، پیروزی معاون کنونی رئیس‌جمهوری و عضو حزب حاکم «دموکراتیک مترقی» را به لای تبریک گفتند.

با پیروزی لای، حزب او که در دو دوره گذشته نیز مقام ریاست‌جمهوری را در اختیار داشته و مخالف اصلی حاکمیت چین بر تایوان است، برای چهار سال دیگر سکان هدایت این جزیره را در اختیار خواهد داشت.

انتخابات تایوان در حالی برگزار شد که پکن و واشنگتن، دو ابرقدرتی که برای گسترش نفوذ خود در این منطقه راهبردی با یکدیگر در رقابت‌اند، آن را از نزدیک زیر نظر داشتند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از اعلام پیروزی نامزد حزب حاکم، در موضع‌گیری صریحی گفت: «ما از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم.» به گزارش پولیتیکو، بایدن هنگام عزیمت به کمپ دیوید افزود که اگرچه از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند، اما طرفدار گفت‌وگو بین تایپه و پکن است و انتظار دارد اختلاف‌های بین آن‌ها، به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.

لای در کارزار انتخاباتی خود بارها اعلام کرده بود که «نیازی به اعلام استقلال نیست، زیرا تایوان در حال حاضر یک کشور مستقل است - نام آن جمهوری چین-تایوان است.»

چین پیش از این، انتخابات تایوان را «انتخاب بین جنگ و صلح» توصیف کرده بود. در آستانه انتخابات، چین بارها لای را به‌عنوان «یک جدایی‌طلب خطرناک» محکوم و درخواست‌های مکرر او برای مذاکره را رد کرد.

در حالی که شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی، بار دیگر «اتحاد مجدد» چین با تایوان را اجتناب‌ناپذیر خواند، به نظر می‌رسد با پیروزی لای فاصله بین پکن و تایپه بیشتر شود. در چشم‌انداز پیش‌رو، احتمالا وضعیت بسیار متشنجی که در حال حاضر در تنگه تایوان حاکم است، ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر