شماره تلفن‌هایی که در سفر باید داشت

شرایط ویژه هوا در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ اقتضا می‌کند که پیش از سفر، در انتخاب مقصد، مسیر، اقامتگاه و حتی محل توقف و استراحت، از پیش اطلاعاتی به دست آورد.

شماره تلفن‌هایی که در سفر باید داشت

به گزارش مملکت آنلاین، آگاهی از برخی شماره تلفن‌های اضطراری، سفر را کم دغدغه و برنامه‌ریزی آن را آسان‌تر می‌کند، به ویژه آن‌که شرایط جوی در روزهای نخستین تعطیلات نوروز اختلال‌هایی را در ترددهای جاده‌ای، مرزی و حرکت کشتی‌ها به وجود آورده و در برخی از استان‌ها، ‌اسکان اضطراری را الزامی کرده است.  

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام سامانه تلفنی ۲۴ ساعته سفر ۰۹۶۲۹ امکان ارائه اطلاعات از وضعیت راه‌ها و جاده‌ها، هواشناسی، اماکن اقامتی، موزه‌ها و فرهنگسراها، اماکن پذیرایی، امداد خودرو، دفاتر خدمات مسافرتی، صدور اسناد، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، مجتمع‌های خدماتی رفاهی، پمپ بنزین‌ها و گازها، مراکز فروش صنایع دستی و جشنواره‌های فرهنگی را فراهم کرده است. ضمن آنکه از طریق همین شماره تلفن امکان اعلام و پیگیری شکایت از خدمات سفر وجود دارد.

‌درحالی‌که مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز یکشنبه اطلاع داده و پیش‌بینی کرده است نوار غربی کشور و بخش‌هایی از جنوب و مرکز کشور ابرناکی، بارش باران و وزش باد شدید را تجربه کنند، بنابراین پیشنهاد می‌شود پیش از برنامه‌ریزی سفر و انتخاب و حرکت به سمت مقصد از سامانه تلفن هواگو ۱۳۴ وضعیت آب و هوا را بررسی کرد.

افزون بر این، اطلاعات راه و جاده‌ها را از سامانه ۱۴۱ می‌توان به دست آورد. برای اعلام تصادف از طریق سامانه ۱۲۰ امکان دسترسی به پلیس راهور فراجا امکان‌پذیر است و  شماره ۱۴۲۳ پاسخگوی مسافران درباره امداد خودرو است.

سامانه ۰۹۶۲۷ نیز از سوی شرکت پخش فراورده‌های نفتی پاسخگوی مردم درباره سوخت و جایگاه‌های سوخت است.

اطلاعات راه‌آهن نیز ۵۱۴۹ و شرکت قطارهای مسافرتی رجا ۱۳۹ است.

برای دریافت اطلاعات پرواز با شماره تلفن ۱۹۹ و ارتباط با فرودگاه امام خمینی (ره) با شماره ۵۱۰۰۱۱۸ و ۰۹۶۳۳۰ می‌توان تماس گرفت. همچنین شماره تلفن ۱۵۵۰ برای اطلاع از وضعیت بنادر اعلام شده است.

سامانه تلفنی ۱۳۵ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ نیز برای دریافت شکایت‌های مردم درباره گران‌فروشی و تخلف‌ها از سوی سازمان تعزیرات اعلام شده است. وزارت جهاد کشاورزی نیز سامانه ۱۲۴ را برای نظارت و بازرسی گزارش‌های گران‌فروشی و احتکار اعلام کرده است.

در حوزه بهداشت و درمان و برای شکایت در این بخش نیز شماره تماس ۱۹۰ اعلام شده و اورژانس نیز با شماره ۱۱۵ و آتش‌نشانی با ۱۲۵ در دسترس هستند.

همچنین برای اطلاع از اوقات شرعی می‌توان با شماره تلفن ۱۹۲ تماس گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر