اتحاد تهران، مسکو و آنکارا برای حل مشكلات منطقه

وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه روز شنبه موضوعات مهمی برای طرح در نشست سه جانبه داشتند، نشستی که به گفته آنان هم نشان از نزدیکی و همگرایی این سه کشور در خصوص مسائل منطقه ای بود و هم زمینه ساز تصمیمات و توافقاتی مهم شد.

اتحاد تهران، مسکو و آنکارا برای حل مشكلات منطقه

به گزارش مملكت آنلاين ، به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد جواد ظریف، مولود چاوش اوغلو و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه روز شنبه در خانه ضیافت های وزارت امور خارجه روسیه در خیابان اسپریدونوکای مسکو ساعاتی شلوغ و پر کار را پشت سر گذاشتد.

وزیر امور خارجه کشورمان که صبح شنبه وارد مسکو شد پس از ورود به تالار تشریفات این ویلای باشکوه، ابتدا با همتای ترکیه ای خود ملاقاتی گرم و صمیمانه داشت، او سپس با لاوروف وزیر کهنه کار روس ها که خیلی بیش از یک دهه است که بر این مسند نشسته است، دو جانبه دیدار کرد.

انتقاد از عهد شکنی آمریکا درباره برجام و مواضع غیرسازنده رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه، ضرورت تداوم همگرایی منطقه ای به ویژه در سوریه، تاکید بر گسترش مبادلات بانکی، تجاری و اقتصادی و همکاری در دریای خزر محور این رایزنی یک ساعته بود.

** همکاری های بین المللی با روسیه را ادامه می دهیم

وزیر امور خارجه ایران گفت که از حمایت های روسیه که بر اساس حقوق بین المللی از ایران بخصوص در حمایت از توافق هسته ای صورت می گیرد خرسندیم و این همکاری ها را ادامه خواهیم داد، با توجه به اقدامات و پیش بینی های نامناسبی که برخی از اعضای برجام دارند، گفت وگو ها و هم اندیشی های ما بسیار مهم و ارزشمند است.

ظریف با بیان اینکه در سال های گذشته روابط ایران و روسیه در بهترین وضعیت چند دهه گذشته قرارداشته است، یادآور شد: ما مجری تصمیم های روسای جمهوری دو کشور هستیم که جلسات متعددی با یکدیگر داشته و در پی آن مقامات متعدد ایران نیز دیدار و گفت وگو کرده اند و اقدامات متعددی در حوزه اقتصادی به نفع مردم دو کشور اتفاق افتاده است.

وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد با اتصال سیستم بانکی دو کشور همکاری های تجاری، اقتصادی و مالی از گذشته بیشتر شود.

ظریف افزود: بسیار خوشحالیم که طی چند هفته آینده رسما توافق ایران برای همکاری با پیمان اوراسیا امضا خواهد شد و این همکاری نه تنها با روسیه بلکه با شرکای ما در اوراسیا جدی تر می شود.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما از اینکه همکاری ایران و روسیه در راستای تقویت صلح و امنیت منطقه ای، بین المللی و مبارزه با تروریسم گسترش می یابد، خرسندیم، ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم همکاری های خوبی داشتند که شکست داعش در نتیجه آن بود. ما در روابط چند جانبه در روند آستانه نیز توانستیم تنها ابتکار موفق بین المللی را همراه با ترکیه کسب کنیم.همکاری ایران و روسیه برای کسب اطمینان از دریای دوستی ماندن «خزر» بین کشورهای همسایه خیلی مهم است و از این بابت هم خوشحالیم که با شما همکاری می کنیم.

**روسیه و ترکیه بر گسترش رایزنی ها درخصوص سوریه تاکید کردند

پس از نشست دو جانبه ظریف و لاوروف، نوبت به وزرای خارجه روسیه و ترکیه رسید که با یکدیگر گفت وگو و بر گسترش رایزنی ها در خصوص سوریه تاکید کنند.

سرگئی لاوروف و مولود چاووش‌اوغلو روابط دو کشور را مثبت و سازنده ارزیایی کرده و در ادامه به بررسی روابط دو جانبه و بین المللی پرداختند.

لاوروف در این دیدار به گفت و گوی منظم رؤسای جمهوری دو کشور اشاره و تاکید کرد: روسای جمهوری دو کشور دائما در تماس هستند که این نشان دهنده عزم و توجه ویژه مسکو و آنکارا به توسعه روابط دوجانبه در تمامی زمینه ها است.

وی همچنین از سطح بالای روابط دو کشور در زمینه آخرین مسائل بین المللی تقدیر و خاطر نشان کرد: طرفین همکاری های نزدیکی در زمینه حل بحران سوریه در چارچوب مذاکرات صلح آستانه و همچنین کنگره ملی سوریه در سوچی همراه با ایران دارند.

چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز به نوبه خود ضمن اشاره به سطح بالای روابط دو کشور بر توسعه همکاری های مسکو و آنکارا در زمینه تجارت، اقتصاد و حمل و نقل و گردشگری تاکید کرد.

** ظریف: سفر کوتاه بود اما کارهای زیادی شد

بعد از دیداری که وزرای امور خارجه ترکیه و ایران با هم داشتند، سه وزیر فرصت یافتند تا عکسی به یادگار با هم بگیرند و وارد نشست سه جانبه شوند.

بعد از این نشست محمد جواد ظریف به خبرنگاران ایرانی گفت: در این نشست سه جانبه ما توافق های خوبی کردیم، جلسه امروز نشان داد که روند آستانه تنها روندی بوده که توانسته تا حدودی در حل و فصل بحران سوریه موفق باشد.

ظریف در خصوص گفت وگوهای دوجانبه نیز توضیح داد: با هر دو طرف (لاوروف و اوغلو) در خصوص مسائل منطقه ای صحبت کردیم، با طرف ترکیه ای در خصوص روابط اقتصادی دو کشور و روابط بانکی و مسائل مرزی تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: با دوستان روسی درباره نحوه مقابله با اقدامات آمریکا هماهنگی هایی صورت گرفت و در مورد روند بسیار خوب روابط دوجانبه نیز گفت وگو کردیم.

وی با اشاره به گفت وگوهای اقتصادی برای تسریع در رشد تراز تجاری دو کشور، اظهار داشت: به هر حال سفر بسیار کوتاهی بود اما توانستیم کار فشرده ای را در خصوص سوریه و همچنین روابط دوجانبه و چندجانبه داشته باشیم.

** زیاده خواهی های ترامپ برای هیچ کس قابل قبول نیست

پایان نشست سه جانبه، آغاز نشست دیگری این بار در جمع خبرنگاران پر تعداد رسانه های بین المللی بود، جایی که ظریف به تندی مواضع و اقدامات ضد سازنده آمریکا و برخی کشورهای منطقه را به چالش کشید.

ظریف گفت: زیاده خواهی های فراتر از برجام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نه تنها برای مردم ایران بلکه برای سایر اعضای برجام و جامعه جهانی نیز قابل قبول نیست. آمریکا از ابتدای دولت ترامپ در مخالفت با یک توافق بین المللی و یک قطعنامه شورای امنیت که مورد تایید قرار گرفته و قطعنامه ای است که دولت ایالات متحده نیز یکی از بانیان آن بوده و رای مثبت به آن داده است و این تعهد را برای خودش ایجاد کرده است، حرکت می کند.

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: آقای ترامپ نه تنها این قعطنامه را اجرا نکرده بلکه تعهدات دولت آمریکا را نیز نقض کرده است و امروز علاوه بر اینکه به تعهدات خود باز نمی گردد، زیاده خواهی های فراتر از برجام نیز دارد.

**ایران با اقدامات تخریبی در منطقه مقابله کرده است

ظریف گفت: نقش آمریکا در منطقه همواره مخرب بوده است، همانطور که در ماه های اخیر دیدیم آنها از گروه های تروریسی حمایت کردند و با استفاده از افسران و سربازان خود برای پیشبرد اهداف ایالات متحده در سوریه اقدام کردند. بنابراین اگر کسی در خصوص نقش مخرب در منطقه باید پاسخ دهد این دولت آمریکا است که سیاست هایش در منطقه ما از حمله به عراق و افغانستان تا امروز فقط باعث تخریب و گسترش افراط گرایی بوده است.

به گفته رییس دستگاه دیپلماسی ایران، کشورمان همواره در جهت مقابله با تخریب ها و نابسامانی هایی که براثر برخی از این سیاست ها در منطقه ایجاد شده است، اقدام کرده است.

**کشورهای غربی به دنبال تکیه تکیه کردن سوریه هستند

سرگئی لاوروف نیز از تلاش پنهان غرب برای فروپاشی سوریه و تشدید ناامنی در منطقه پرده برداشت.

به گفته او، کشورهای غربی با عناوین مختلفی همچون استقلال، حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه در حقیقت به دنبال ایجاد خاورمیانه ای جدید و تکیه تکیه کردن این کشور هستند.

لاوروف ادامه داد: روسیه، ایران و ترکیه با پیگیری کردن روند آستانه و گفت وگوهای سوری به تلاش خود برای حل بحران سوریه از طریق سیاسی ادامه داده و اجازه نمی دهند تروریست های تحت حمایت خارجی در منطقه و بویژه سوریه جولان دهند.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه برخی برای حل وفصل بحران سوریه مشکل ایجاد می کنند، گفت: هدف آنها این است که بگویند تمام مشکلات جهان به دست آنها حل می شود؛ در حالی که ما می گوییم از آن دوران مدت زیادی گذشته است.

وی افزود: عجیب است که به سازمان ملل متحد فشار می آورند تا روند آستانه و گفت وگو های سوری - سوری در سوچی را مورد انتقاد قرار دهد در حالی که این دو موضوع می تواند به روند حل و فصل بحران سوریه کمک کند، ما باید دوستی را در بین ملت سوریه ترویج کنیم این چارچوب در سازمان ملل متحد وجود دارد.

وی با بیان اینکه مسکو ، تهران و آنکارا بر غیرقابل پذیرش بودن تلاش ها برای تجزیه سوریه تأکید کردند، اظهار کرد: در هر حال، ما قویا به هیچ گزینه ای به غیر از گزینه سیاسی برای برون رفت سوریه از بحران براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل و همچنین گفت و گوها در سوچی ، پایبند نیستیم.

وی در ادامه با اشاره به حمله موشکی اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک سوریه گفت: در این نشست همچنین طرفین بیان کردند که حمله غیرقانونی 14 آوریل (25فروردین) به خاک سوریه توسط آمریکا و متحدانش به بهانه ای کاملا ساختگی انجام شد و آنها حتی منتظر نماندند تا کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحقیقات خود را انجام دهند؛ این اقدام منجر شد تا فرایند سیاسی حل بحران سوریه به عقب برود.

لاوروف همچنین از تهیه مقدمات برگزاری نهمین دور مذاکرات صلح آستانه با ظریف و چاووش اغلو خبر داد که به گفته وی قرار است در اواسط ماه می (اردیبهشت) انجام شود.

براساس اظهارات لاوروف، همزمان با نشست پیش رو کارگروهی برای آزادی بازداشتی ها، گروگان ها، تحویل اجساد قربانیان و همچنین جست و جوی مفقودان تشکیل خواهد شد.

لاوروف درباره مبارزه با تروریست ها در سوریه نیز گفت: مبارزه با تروریست ها حتی در مناطق کاهش تنش نیز بدون مصالحه ادامه خواهد داشت.

**قالب آستانه تنها ابتکار کارآمد برای سوریه است

سرانجام نوبت به مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه رسید که از منزوی کردن روند استانه توسط برخی کشورها انتقاد کند و یادآور شد که آمریکا به وعده های خود در قبال این کشور نیز عمل نکرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد: برخی بجای اینکه کمک کنند و به ما بپیوندند، تلاش می کنند روند آستانه را منزوی کنند، این کارها با عدالت منطبق نیست، در یک ماه و نیم گذشته ما (وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه) برای سومین بار جلسه داشتیم که نشان می دهد همکاری ما محکم است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: راهکار آستانه باعث شد تا خشونت در سوریه میان دولت و معارضان کاهش یابد، امروز همه در انتظار کار آستانه هستند تا در چارچوب روند ژنو، بحران سوریه را حل و فصل کند، من خاطرنشان می کنم روند آستانه را هیچ کس نباید نادیده بگیرد.

اوغلو افزود: ایران، روسیه و ترکیه فعالانه در چارچوب روند آستانه همکاری می کنند و به اهمیت و حیات این روند باور دارند و این همکاری سه جانبه در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با اشاره به کنگره گفت وگوهای سوری - سوری در سوچی روسیه، افزود: این کنگره انرژی خاصی به مذاکرات ژنو داد بنابراین باید این پتانسیل را به یک حرکت بزرگ تبدیل کنیم که به نتایج خوبی دست ییدا کند؛ ما باید برای خروج از بحران در سوریه به راه حل پایداری دست پیدا کنیم، جامعه جهانی نیز برای شکوفایی سوریه باید مسئولیت برعهده بگیرد.

وی گفت: مخاطب اظهارات من جامعه جهانی است مخصوصا کسانی که می خواهند اوضاع سوریه را متشنج کنند، باید از لفاظی ها جلوگیری و تلاش ها برای پایان دادن به بحران سوریه را بیشتر کنیم و همه باید از تلاش های ما، حمایت کنند تا بتوانیم مناقشه سوریه را پایان دهیم.

اوغلو با تاکید بر اینکه نیاز است ایران، روسیه و ترکیه تلاش های خود را با توجه به حوادثی که در سوریه اتفاق می افتد، هماهنگ کنند، افزود: مکانیزم رایزنی که در خصوص سوریه درست کرده ایم به ما کمک می کند که در خصوص سایر مسائل منطقه و بین الملل نیز گفت وگو کنیم.

وزیر امورخارجه ترکیه یادآور شد: ما امروز در خصوص تمامی ابعاد همکاری و تعامل و پروسه روند آستانه گفت وگو کردیم و علاوه بر آن در خصوص اقدامات آینده که به عمل خواهیم آورد، نیز تبادل نظر شد.

اوغلو ادامه داد: از ابتدا هم گفتیم که تمامیت ارضی و وحدت سوریه باید حفظ شود و با مظاهر تروریسم، داعش و سایر گروه های تروریستی مبارزه خواهیم کرد.

** آمریکا باید به وعده های خود عمل کند

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نقش آمریکا در منطقه نیز گفت: برخی از تروریست ها که مورد حمایت آمریکا هستند باید از سوریه خارج شوند، آمریکایی ها سال 2016 به ما وعده دادند که اینها مناطق مدنظر ما را ترک خواهند کرد بنابراین ما از آمریکایی ها می خواهیم به وعده خود ‌عمل کند.

وی افزود: متاسفانه این گروه ها در برخی مناطق دیده می شوند و هم اکنون تروریست ها در این مناطق در میان مردم زندگی می کنند و ما واقعا نمی دانیم چگونه باید آنجا را پاکسازی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به نظر می رسد نشست امروز روسای دستگاه دیپلماسی ایران، روسیه و ترکیه در خیابان اسپریدونوکا، یک پیام روشن به غرب داشت که به زبانی عامیانه از طرف لاوروف بازگو شد، آنجا که در آخرین جمله اش گفت: برخی گمان می کنند تمامی مشکلات دنیا به دست آنان حل می شود، حال آنکه آن دوره خیلی وقت پیش، گذشته است.

ارسال نظر