حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی شتاب می‌گیرد

ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف دستیابی به فناوری و خدمات شناختی در کشور از طرح‌های پژوهشی در این حوزه حمایت می‌کند.

حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی شتاب می‌گیرد

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به وسعت و گستردگی حوزه علوم و فناوری‌های شناختی و چندرشته‌ای بودن آن، حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی در مدت زمانی مشخص با مشکلاتی مواجه می‌شود.

این موضوع در کنار جدید بودن این حوزه در دنیا و به ویژه در ایران، از نظر تعداد و تنوع تخصص‌های لازم با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. حالا ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف از بین بردن این محدودیت‌ها و رشد و دستیابی به آخرین فناوری‌های این حوزه از طرح پژوهشی مرتبط حمایت بیشتری می‌کند.

به همین منظور این ستاد در دهمین مرحله از فراخوان طرح‌های پژوهشی ستاد توسعه علوم شناختی، محققان و پژوهشگران ۳۱ مرکز علمی کشور بیش از پنجاه طرح در حوزه‌های دانش علوم شناختی را مورد ارزیابی قرار داد.

همچنین ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۹ مرحله فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی، بیش از ۲۰۰ طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی در مراکز علمی کشور را تحت پوشش چتر حمایتی خود قرار داده است و در سال‌های اخیر بیش از ۸۰ طرح پژوهشی و دارای اولویت با حمایت‌های ستاد توسعه علوم شناختی اجرا و به اتمام رسیده است.

بازتوانی و ارتقای توانمندی‌های شناختی، پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در علوم شناختی زبان (زبانشناسی شناختی)، پژوهش‌های شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، توسعه ابزارها و فناوری‌های مطالعه رفتار زمانی-شبکه‌ای مغز، از جمله اقداماتی است که ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف دستیابی به فناوری و خدمات شناختی در کشور از طرح‌های پژوهشی در این حوزه حمایت می‌کند.

پژوهش‌های شناختی در حوزه‌های بالینی و علوم اعصاب شناختی، توسعه فناوری‌های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز و نیز مطالعات بنیادی و نظریه‌پردازی در حوزه علوم شناختی، مدل‌سازی شناختی و روانشناسی شناختی نیز از جمله طرح‌های تحقیقاتی و اولویت این ستاد در فراخوان قرار دارد.

ارسال نظر