تاکید وزیر ارشاد بر لزوم پوست‌اندازی سایبری در نهادهای حاکمیتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره رسانه‌های دیجیتال بر لزوم پوست‌اندازی و تغییر نهادهای حاکمیتی با نگاه به دنیای سایبری معاصر تاکید کرد.

تاکید وزیر ارشاد بر لزوم پوست‌اندازی سایبری در نهادهای حاکمیتی

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال با اشاره به مختصات تاریخی زندگی بشری جهان سایبری معاصر را دنیای تازه‌ای توصیف کرد و گفت: اگر زمانی جهان بشری به دوره پیش از تاریخ و پس از تاریخ تقسیم می‌شد، حالا قائل به تقسیم زندگی انسان‌ها به دوره پیش از جهان سایبری و پس از آن هستیم.

وی افزود: سایبر یک جهان تازه است و نه یک دوره تاریخی ساده، البته تعریف جهان سایبری نوع مواجهه ما را با آن تعریف می‌کند. علائم اینطور به ما می‌گوید که وارد یک جهان تازه شده‌ایم که مناسبات در آن متفاوت است. اگر در دنیای مدرن از حریم خصوصی، حریم زدایی می‌شد در جهان سایبری از حریم وجود و هستی انسانها پرده‌برداری می‌شود.

صالحی تصریح کرد: جهان سایبری در مناسبات حکومتی هم تغییرات شگرفی ایجاد کرده‌است و ما را به مرحله دیگری از مناسبات سیاسی وارد کرده‌است. این شکل تازه از حکمرانی همان حکومت ملت-ملت است. اگر بر حوزه سایبری تمرکز کنیم می توانیم بسیاری از عقب ماندگی‌های قبلی خود را جبران کنیم و اگر غافل شویم به گونه‌ای عق می‌مانیم که دیگر برایمان قابل جبران نیست.

وزیر ارشاد درباره رویکردهای این وزارتخانه در حوزه سایبری خاطرنشان کرد: ما رویکردهای تازه‌ای را در این عرصه پیش گرفته ایم. با تحقیقاتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نهادهای حاکمیتی باید بر حوزه سایبری تمرکز بیشتری داشته باشند و با توجه به این نگاه لازم است پوست‌اندازی کرده و وارد دنیای جدید شوند.

وی افزود: دوستان ما در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برنامه تحولی را با مدت زمان سه سال تهیه‌کرده‌اند و در این برنامه 29 اقدام در 5 کارگروه پیش‌بینی شده‌است. امسال سال اولی است که این اقدامات انجام خواهد شد، البته این حرکتها باید به سمت شکوفایی اقتصاد ملی پیش رود و برای این منظور تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که به واسطه آن از ظرفیتهای تمام استانها در این مسیر استفاده خواهد شد.

ارسال نظر