میدان نفتی عربستان محو می شود

اطلاعیه شرکت آرامکوی عربستان نشان داد که بزرگترین میدان نفتی این کشور می‌تواند حداکثر ۳.۸ میلیون بشکه در روز تولید کند که بسیار کمتر از ۵ میلیون بشکه ای است که بازار به طور معمول از آن انتظار دارد .

میدان نفتی عربستان محو می شود

به گزارش سرویس اقتصادی مملکت آنلاین ، به نقل از بلومبرگ، میدان نفتی غوار یک راز دولتی و منبع ثروت های پادشاهی عربستان بود. آنقدر مهم بود که تصمیم‌گیران نظامی آمریکا یک بار در مورد تصاحب آن با زور بحث می‌کردند. برای تاجران نفتی یک منبع بی پایان سرمایه گذاری بود .

حالا بازار بالاخره متوجه شده که توانایی تولید میدان نفتی غوار در عربستان سعودی، بزرگترین میدان نفتی متعارف عربستان، بسیار کمتر از حد انتظار است .

وقتی آرامکوی عربستان روز دوشنبه آمار سود خود را برای اولین بار بعد از ملی شدن صنعتش در چهل سال پیش اعلام کرد، راز میادین نفتی بزرگ هم افشا شد.

اطلاعیه این شرکت نشان داد که غوار می‌تواند حداکثر 3.8 میلیون بشکه در روز تولید کند که بسیار کمتر از 5 میلیون بشکه ای است که بازار به طور معمول از آن انتظار دارد .

اداره اطلاعات انرژی آمریکا که اطلاعات آماری ارائه می دهد و اغلب به عنوان یک شاخص توسط بازار نفت مورد استفاده قرار می گیرد، ظرفیت تولید غوار را در 2017 ، 5.8 میلیون بشکه در روز اعلام کرده بود. آرامکو در 2004 اعلام کرد که این میدان نفتی بیش از 5 میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و در طی یک دهه گذشته همین مقدار تولید داشته است .

سیمونز در کتاب خود با عنوان « شفق در بیابان » ادعا کرد که عربستان سعودی با توجه به خالی شدن میدان نفتی غوار برای افزایش تولید به زحمت می افتد .

جزئیات جدید در مورد غوار یکی از نکات سیمونز را اثبات می کند ولی از تغییرات دیگر در تکنولوژی غافل است که به عربستان و مهمتر از آن به آمریکا اجازه می دهد تولید را تا حد قابل توجهی افزایش دهند. تولید جهانی نفت رو به افزایش است .

گزارش آرامکو هیچ اطلاعاتی در مورد دلیل کاهش تولید غوار نسبت به 15 سال گذشته ارائه نداده است. این اطلاعیه همچنین مشخص نمی‌کند آیا ظرفیت تولید این میدان با همین سرعت در آینده کاهش می یابد یا نه .

نرخ حداکثر تولید غوار نشان می دهد پرمین در آمریکا که طبق اطلاعات دولت آمریکا ماه گذشته 4.1 میلیون بشکه در روز تولید داشته، بزرگ ترین حوزه تولید نفت جهان است. این مقایسه دقیق نیست، میدان غوار یک منبع متعارف است در حالیکه پرمین یک سازه شیل غیر متعارف است ولی تغییر تعادل قدرت در بازار را نشان می دهد .

غوار که 174 مایل طول دارد_ به اندازه فاصله نیویورک تا بالتیمور_ برای عربستان بسیار مهم است چون بیش از نیمی از تولید نفت عربستان را تأمین می کند. عربستان از زمان کشف چاه دامام شماره 7 در 1938 در حال تولید است .

علاوه بر غوار که در 1948 توسط یک زمین شناس آمریکایی کشف شد، عربستان به شدت متکی بر دو میدان بزرگ نفتی دیگر است: خورایس که در 1957 کشف شد و می‌تواند روزانه 1.45 میلیون بشکه تولید کند و سفانیه که در 1951 کشف شد و امروز بزرگترین میدان نفتی دریایی با ظرفیت 1.3 میلیون بشکه در روز است . آرامکو در کل 101 میدان نفتی را اداره می کند .

ارسال نظر