برترین فناوری‌های پوشیدنی وزه پزشکی در سال 96/ تصاویر

"فناوری‌های پوشیدنی" در حوزه پزشکی، دستگاه‌های الکترونیکی هوشمندی هستند که با قرار گرفتن در سطح بدن و یا پوشیدن آن‌ها توسط بیمار، به درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند.

برترین فناوری‌های پوشیدنی وزه پزشکی در سال 96/ تصاویر

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، در سال 96 "تکنولوژی های پوشیدنی"(Wearables) زیادی در حوزه پزشکی اختراع شده است که در گزارش زیر به برخی از برترین موارد این فناوری‌ها اشاره می‌کنیم.

تشخیص خونریزی مغزی با یک دستگاه پوشیدنی

محققان موفق به طراحی و توسعه یک دستگاه پوشیدنی جدید شدند که الگوهای الکتریکی مغز را در آزمایشات بالینی نشان داده و هرگونه آسیب به مغز و خونریزی مغزی را تشخیص می‌دهد. این دستگاه می­‌تواند یک راه ارزان برای تشخیص آسیب‌ و خونریزی‌های مغزی باشد که به پزشکان کمک بسزایی ‌کند. این دستگاه که "AHEAD 300" نام دارد، توسط شرکت "BrainScope" که یک شرکت فناوری پزشکی است، توسعه یافته است.

"AHEAD 300" متشکل از یک هدست است که داده‌ها را به یک دستگاه دستی می‌فرستد و می­‌تواند احتمال بیش از یک میلی‌لیتر خونریزی در مغز بیمار را ارزیابی کند.

تشخیص بیماری‌ها از روی عرق انسان با حسگر پوشیدنی

محققان موفق به توسعه یک حسگر پوشیدنی جدید شدند که عرق انسان را جمع‌آوری کرده و ترکیبات مولکولی آن، مانند یون‌های "کلرید" و "گلوکز" را اندازه‌گیری کرده و سپس نتایج را برای تجزیه و تحلیل و تشخیص، آماده انتقال می‌کند.

این حسگر جدید بر خلاف نمونه‌های پیشین، نیاز به نشستن طولانی مدت بیمار برای تجمع عرق ندارد.

این سیستم دو بخشی از سنسور و ریز پردازنده‌های انعطاف‌پذیری تشکیل شده که به پوست چسبیده، غدد عرق را تحریک کرده و سپس حضور مولکول‌ها و یون‌های مختلف را براساس سیگنال‌های الکتریکی آنها تشخیص می‌دهد.

فناوری پوشیدنی برای نظارت بر عملکرد ریه

یک کمپانی تجهیزات پوشیدنی موفق به توسعه یک فناوری جدید شده است که به واسطه آن می‌توان برعملکرد ریه بیماران نظارت کرد. این فناوری پوشیدنی که "SensiVest" نام دارد و به یک تبلت متصل است، باید روزانه به مدت 90 دقیقه توسط بیمار پوشیده شود. پزشکان از این طریق می‌توانند بر روند پیشرفت مشکلات قبل از اینکه علائمی در بیمار دیده شود نظارت کنند و درمان‌های مناسبی مانند تغییر دارو را برای وی توصیه کنند.

اپلیکیشن جدید عینک گوگل برای کودکان مبتلا به اوتیسم

اپلیکیشن جدید عینک هوشمند گوگل، که توسط محقق ایرانی دکتر "آزاده کوشکی" ساخته شد است، یک شروع کننده مکالمه واقعی و کارآمد برای افراد مبتلا به اوتیسم است. اگرچه عینک هوشمند گوگل هیچگاه به بازار راه نیافت، اما فناوری این اپلیکشن احتمالا با دیگر عینک‌های هوشمند سازگار خواهد بود.

کودکان مبتلا به اختلال "اوتیسم"(ASD) اغلب با شروع و برقراری مکالمات مشکل دارند. به همین دلیل یک گروه از دانشمندان، به رهبری دکتر "آزاده کوشکی"، استادیار دانشگاه "تورنتو"، اپلیکیشن "هولی"(Holli) را ساختند.

این اپلیکیشن، برنامه‌­ای است که در حال حاضر در عینک هوشمند گوگل اجرا می‌شود و به کودکان مبتلا به اوتیسم می‌گوید که در جملات بعدی خود باید چه بگویند.

فناوری پوشیدنی برای تشخیص ضربه مغزی در لحظه

مهندسان زیست پزشکی در دانشگاه "بریگم یانگ"(Brigham Young) موفق به توسعه یک فناوری پوشیدنی در قالب یک فوم هوشمند شدند که به مربیان کمک می‌کند تا آسیب سر و ضربه مغزی را در بازیکنان تشخیص بدهند.

این سیستم دارای حسگرهایی است که می‌تواند ضربه را در لحظه تشخیص دهد و مزیت آن برای مربیان این است که پس از تشخیص ضربه مغزی می‌توانند به موقع اقدام کنند. این سیستم تمامی اطلاعات به دست آمده را به صورت بیسیم به رایانه یا تبلت می‌فرستد و با توجه به این اطلاعات می‌توان اقدامات لازم انجام داد.

تعیین سطح گلوکز خون با تتو هوشمند

یک تیم از محققان دانشگاه هاروارد و "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT)، موفق به توسعه یک جوهر هوشمند برای تتوها شدند که سطح گلوکز خون را اندازه‌گیری کرده و در زمان اعلام نتیجه تغییر رنگ می‌دهد. این جوهرها با مایع میان بافتی بدن که مواد مغذی را به سلول‌ها انتقال داده و ضایعات را از آنها بیرون می‌برد، ارتباط برقرارمی‌کنند.

این مایع با پلاسمای خون کار می‌کند و این به این معنی است که به عنوان یک شاخص مناسب برای غلظت‌های شیمیایی خون در یک زمان معین عمل می‌کند.

تعیین میزان چربی‌سوزی با سنسور اندازه‌گیری استون

محققان موفق به توسعه یک سنسور اندازه گیری" استون" موجود در تنفس شدند که میزان چربی سوزی در بدن به هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی را اندازه‌گیری می‌کند. محققان بر این باورند که وقتی ما چربی‌های بدن خود را می‌سوزانیم، "استون" در تنفس ما افزایش می‌یابد. علاوه بر این، "استون" یک نشانگر زیستی است که با سطح قند خون ارتباط دارد و به عنوان راهی برای تشخیص و نظارت بر دیابت است.

تشخیص "آریتمی" قلبی با اپلیکیشن جدید ساعت اپل

شرکت اپل و دانشگاه "استنفورد"(Stanford) از اپلیکیشن جدیدی رونمایی کردند که هدف آن تشخیص "آریتمی قلبی"(غیرطبیعی بودن ریتم قلب) احتمالی کاربران است.

شرکت اپل در سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد با همکاری دانشگاه "استنفورد"، توانایی ساعت اپل را در تشخیص "آریتمی قلب" با فناوری "پیگیری ضربان قلب" و اعلام آن به کاربرانی که احتمالا به "فیبریلاسیون دهلیزی" (شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی) مبتلا هستند، بررسی کند.

اگر این ساعت ضربان قلب را نامنظم تشخیص دهد، کاربر را از این امر آگاه ساخته و توصیه می‌کند که یک مکالمه تصویری با پزشک داشته باشد و وضعیت خود را گزارش کند.

اندازه‌گیری سطح اکسیژن عضله با ردیاب تناسب اندام

یک شرکت آمریکایی ادعا می‌کند اندازه‌گیری سطح اکسیژن عضله با ردیاب تناسب اندام ممکن خواهد شد. شرکت آمریکایی "Humon" که دستگاه پوشیدنی تناسب اندام آن موسوم به "هکس"(Hex) می‌تواند چگونگی استفاده عضلات یک ورزشکار از اکسیژن را در زمان حقیقی اندازه‌­گیری کند.

هکس، نخستین ابزار پوشیدنی معتبر بالینی برای استفاده از حسگرهای چشمی است تا به صورت غیرتهاجمی، سطح اکسیژن عضله را بررسی کند.

کمک به سالمندان با کفش‌های هوشمند

شرکت فرانسوی "E-vone" کفش هوشمندی با هدف کمک به افراد مسن، کارگران و مسافران طراحی کرده است. شرکت"E-vone" کفش هوشمند خود را در چندین نمونه کفش کتانی، چکمه و کفش کار طراحی کرده است. این کفش حرکت غیرطبیعی کاربر را شناسایی کرده و سپس پیام‌های هشدار دهنده را به طور خودکار به افراد مشخص شده در مواقع اضطراری و یا سرویس‌های اضطراری ارسال می‌کند.

پچ پوستی شبیه چسب زخم برای نظات بر بیماران قلبی

محققان یک پچ پوستی به شکل "چسب زخم" ابداع کرده‌اند که داده‎های حسگرهای آن به پزشکان در تشخیص و اثربخشی درمان‌های خاص پس از سکته مانند مشکلات بلعیدن و صحبت کردن کمک می‌کند.

این پچ پوستی دارای سنسورهای حرکتی است که جنبش‌های عضلانی و ارتعاشات صوتی را تشخیص می‌دهد.

این دستگاه‌ جدید با استفاده از حسگر "حرکت بافتی" الگوهای گفتاری را کنترل کرده و به مراتب نسبت به میکروفون‌ها در این زمینه عملکرد بهتری دارد. این حسگرهای حرکتی حساس‌تر و کوچکتر را می‌توان در پایین گردن یک فرد قرار داد تا زیر یقه لباس قرار گیرد و هم مشاهده نشود و هم حرکت گلو را نظارت کند.

حسگر پوشیدنی برای کمک به مبتلایان به سکته مغزی

دانشمندان دانشگاه "نورث وسترن" یک حسگر پوشیدنی تولید کردند که سبب تسریع در روند بهبودی بیماران مبتلا به سکته مغزی می‌شود. این حسگر قادر است تا پیوسته اطلاعات خود را به پزشکان ارسال کند.

محققانی که این سیستم را توسعه داده‌اند می‌گویند این سیستم به پزشکان کمک می‌کند تا با دقت بیشتری بر میزان تاثیرگذاری درمان نظارت داشته باشند.

این فناوری با قرار دادن سنسورها در بدن می­‌تواند مناطقی از ماهیچه‌­ها که تحت تاثیر سکته مغزی قرار گرفته است را به طور دقیق مشخص کند و درمان‌هایی را جهت بهبود این مشکل در نظر بگیرد.

ارسال نظر