آهوی پیشونی سفید2 پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ کودک است

سید جواد هاشمی، از جمله بازیگران، کارگردان‌ها و فیلم سازان موفقی است که همیشه دغدغه‌ی فرهنگی برای قشر کودک و نوجوان را داشته است. او نه تنها سی سال در عرصه‌ی آموزش و پرورش فعالیت کرده است بلکه در عرصه‌ی فرهنگی و اجتماعی هم با ورود در عرصه فیلم‌سازی برای قشر کودک و نوجوان، تفکرات دغدغه‌آمیز خود را به نمایش گذاشته است.

آهوی پیشونی سفید2 پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ کودک است

به گزارش مملکت آنلاین ، سید جواد هاشمی، از جمله بازیگران، کارگردان‌ها و فیلم سازان موفقی است که همیشه دغدغه‌ی فرهنگی برای قشر کودک و نوجوان را داشته است. او نه تنها سی سال در عرصه‌ی آموزش و پرورش فعالیت کرده است بلکه در عرصه‌ی فرهنگی و اجتماعی هم با ورود در عرصه فیلم‌سازی برای قشر کودک و نوجوان، تفکرات دغدغه‌آمیز خود را به نمایش گذاشته است. «آهوی پیشونی سفید 2» بنا بر گفته‌ی او پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ کودک است که با همکاری استاد حسین احمدی به مرحله‌ی اکران رسیده است. گفت‌و‌گویی اختصاصی با این فیلم‌ساز عرصه‌ی کودک و نوجوان انجام داده‌ایم تا از حال این روزهایش باخبر شویم. همراه ما باشید.

- بالاخره ساخت فیلم «آهوی پیشونی سفید 2» به پایان رسید. خسته نباشید فکر می‌کنم پروژه‌ی بسیار سنگینی را پشت سر گذاشته‌اید. درسته؟

واقعا به جرات می‌گویم که «آهوی پیشونی سفید 2» سنگین‌ترین و پرهزینه‌ترین کار کودک بود که به یاری خدا تمام مراحل آن با موفقیت به پایان رسید. امیدوارم کودکان و حتی بزرگسالان هم از دیدن این فیلم لذت ببرند.

- چرا بزرگسالان؟

اگر چه مخاطبان این فیلم کودکان هستند اما بزرگترها نیز به دیدن این فیلم تمایل دارند.

- قبل از اینکه وارد توضیحات بیشتر در مورد فیلم‌تان بشویم می‌خواهم یک سوال بپرسم ممکن است آقا سید را با یک کارکتر دیگر، و در یک نقش منفی ببینیم؟

با لبخند می‌گوید: فکر نمی‌کنم و خودم این نوع نقش‌ها را دوست ندارم. رک بگویم فکر نکنم نقش قاتل یا یک شخصیت منفی به من بیاید اما اگر اثری تاریخی به من پیشنهاد شود حاضرم نقش منفی بازی کنم.

- بازی در نقش‌های مثبت شما را خسته نکرده؟

خسته نکرده به دلیل اینکه دیگر علاقمند به بازی در نقش یک بازیگر نیستم و بیشتر به سمت نویسندگی و به خصوص کارگردانی در حال فعالیت هستم.

- من معتقدم شما تنها بازیگری بودید که نقش‌های مثبت مداوم و کلیشه‌ای شما را محبوب‌تر کرد. درسته؟

با خنده می‌گوید: با ایفای نقش‌های مثبت مردم را وادار کردم بپذیرند من فقط باید نقش مثبت بازی کنم.

- فکر کنم به خودتان هم این امر مشتبه شده که واقعا شهید شده‌اید. اینطور نیست؟

قبول حس شهادت برای ایفای بهتر نقش‌ام است اما در واقعیت این‌طور نیست. من 29 بار شهید شدم که 26 بار آن در فیلم‌های جنگی و دفاع مقدس بوده و در یکی از فیلم‌ها نقش شهید رجایی را بازی کردم که ربطی به جنگ نداشت. همچنین، در «معمای شاه» که با موضوع دفاع مقدس همراه نبود بازی کرده‌ام.

- دوست دارید یک روز به درجه شهادت برسید؟

با خنده می‌گوید: بعد از 80 سالگی دوست دارم شهید بشم.

- سال 96 سال خوبی برای خیلی‌ها نبود شما چطور؟

من اصلا قبول ندارم یک سالی برای من خوب یا بد بوده باشد. به نظر من اتفاقات برای آدم‌ها تقسیم شده و بعضی‌ از آن لاجرم بلایای آسمانی است و برخی‌ها هم به خودمان مربوط است. همه سال‌ها برای من خوب بوده است.

- به شدت علاقمند به کار کردن در حوزه‌ی کودک و نوجوان هستید. در یک مصاحبه‌ای گفته بودید مهندس آسیب‌شناس در قشر کودک و نوجوان نداریم. در باره‌ی این موضوع به صورت کلی توضیح می‌دهید؟

به نظر من بچه‌ها فراموش شده‌اند و ما در کشوری زندگی می‌کنیم که داعیه‌دار برخی مسائل از بعدهای مختلفی هستیم که این ادعای بسیار غلطی است و ما در آینده با یک فاجعه بزرگ روبه‌رو خواهیم شد. در حال حاضر، ما دچار یک بیهودگی در امر آموزش شده‌ایم که فرآیند آموزش در این روند منطقی نیست و چه بسا این شرایط در دانشگاه بدتر است. متاسفانه، مدرک‌گرایی جایگزین تحقیق، کشفیات و پژوهش اصولی شده و دل‌مان خوش است که چهار جا در المپیاد برنده مدال شده‌ایم. اما از بعد فرهنگی اقدامات بایسته و لازم را نداشته‌ایم آیا تا به حال برای کودکان فیلم شایسته‌ای ساخته‌ایم؟ ما نتوانستیم فرهنگ‌سازی کنیم تا فرزندان‌مان با دیدن فیلم‌های برون‌مرزی دچار مشکلات جنسی و اخلاقی نشوند. بچه‌ها مجبورند فیلم‌هایی نگاه کنند که متعاقب آن به مشکلاتی هم برمی‌خورند و این به آن دلیل است که خوراک داخلی به بچه‌ها تزریق نشده است.

- چرا شما که متخصص در این زمینه هستید دستی بالا نمی‌زنید؟

من آستین‌هایم را خیلی وقت پیش بالا زده‌ام؛ چرا که سی سال در عرصه‌ی معلمی خدمت کردم و در حال حاضر هم پر هزینه‌ترین فیلم‌های کودک و نوجوان را چند مرتبه ساخته‌ام بدون اینکه بخواهم تصور کنم هزینه‌های ساخت بر می‌گردد، یا نه. چرا که دغدغه‌ی من برای این قشر از جامعه متمرکز شده است. من معتقدم برای بچه‌ها باید فیلم‌هایی ساخت که غیر مستقیم به اخلاقیات و فاکتورهای بیست گانه برسند.

- از مجموعه «آهوی پیشانی سفید 2» بگویید؟

«آهوی پیشونی سفید 1» در سال 90 ساخته شد و قسمت دوم آن هم در حال اکران است و بازیگرانی همچون محمدرضا شریفی نیا، لیلا اوتادی، پژمان بازغی، ارسلان قاسمی، هومن حاج عبدالهی، حسام نواب صفوی، ترلان پروانه و دیگر بازیگران در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

- در مورد فیلم دوم‌تان توضیح می‌دهید؟

فیلمی که من ساخته‌ام یک فیلم بسیار شاد و موزیکال است و در این فیلم سعی کرده‌ام تا حدودی به بچه‌ها بگویم که خدا وجود دارد و توکل‌تان به او باشد. در این فیلم توانسته‌ام حرفم را برسانم و در توان خودم در پیشگیری سر در گمی بچه‌ها سهم داشته باشم هر چند معتقدم سهم کوچکی است. متاسفانه، جامعه‌ی ما به سمتی پیشروی کرده که هیچ جوابی برای کودکان و نوجوانان نداریم و این ابهامات به فرهنگ این قشر حساس از جامعه ضربه می‌زند. در فیلمی که ساخته‌ام تمام تلاشم این بوده که مهربانی را آموزش دهم. در فیلم من اختاپوس با وجود هشت پا بودنش بسیار مهربان است؛ چون باید به بچه‌ها بیاموزم که شیطان با مهربانی وارد می‌شود و این هدف من بوده است.

- از همکاری با آقای احمدی بگویید؟

به اعتقاد من آقای حسین احمدی نهایت لطف را داشته‌اند که برای ساخت این فیلم هزینه‌های سنگینی را متحمل شده‌اند. به جرات می‌گویم که «آهوی پیشونی سفید 2» پرهزینه‌ترین فیلم در تاریخ سینمای کودک است که با تلاش آقای احمدی ین فیلم بسیار خوب و حرفه‌ای ساخته شد و این قابل ستایش است. برای ساخت «پیشونی سفید 2» مدیون حضور آقای حسین احمدی و آقای وطن‌خواه هستیم.

- در مورد شخصیت آقای احمدی چه نظری دارید؟

آقای احمدی در عرصه‌ی فرهنگی و علمی بسیار توانمند هستند و خوب هم کار کرده‌اند و تا آنجایی که از او شناخت دارم بسیاری از افرادی که در عرصه‌ی علمی و دانشگاهی موفق شده‌اند به واسطه این شخصیت بزرگوار و مجموعه خوب‌شان بوده که امیدوارم هر کجا هستند موفق باشند.

- آقا سید از خانواده بگویید؟

من صاحب دو فرزند پسر و دختر هستم که پسرم ازدواج کرده و دخترم در شرف ازدواج است. با وجود همسر و فرزندان‌مان بسیار احساس خوشبختی می‌کنم.

- اسطوره‌ی زندگی‌تان کیست؟

اسطوره‌ی زندگی من مادرم است. چون مادرم به من بعد از خدا چیزهایی را هدیه کرد که مقدمه موفقیت‌های من بوده است و در حقیقت الگوی اخلاقی من در عصر حاضر مادرم است که هیچ وقت تمام شدنی نیست.

- دوران کودکی شما چگونه گذرانده شده است؟

من در جنوب شهر تهران، در خانه‌ای که 33 متر بیشتر نبود زندگی می‌کردم؛ طوری که آشپزخانه و حمام و دستشویی آن بسیار کوچک بود. در شرایط بسیار سختی بزرگ شدم و به همین دلیل قدر زحمات امروزم را به خوبی می‌دانم و خدا را شاکرم که توانسته‌ام با تلاش و کوشش در حد توانم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنم.

- در پایان جمله‌ای به خوانندگان مجله بگویید که تا به حال به هیچ کسی نگفته‌اید؟

هیچ سرمایه‌ای بالاتر از آرامش و محبت نیست. پول و ثروت آسایش را به همراه دارد نه آرامش و آرامش مهم‌ترین نیاز انسان است که فقط با محبت به دیگران به دست می‌آید و صحبت من به مردم عزیزم این است که در مقابل نامهربانی، مجادلات، خصومت‌ها، توهین، دروغ، کذب و حتی قهر طبیعت و.... محبت کنید. ما الگویی مانند پیامبر عظیم‌الشان‌مان داریم که وقتی دشمنان شکمبه گوسفند را روی بدن مبارک‌شان ریختند حضرت به جای توهین و ناسزا و دعوا به آن فرد محبت کرد و در نهایت آن فرد مسلمان شد؛ پس بیاییم با انتشار محبت به دیگران زندگی‌مان را بسازیم.

تهیه و تنظیم: حامد کوماهی

ارسال نظر