نبرد طریق القدس پس از پنج سال انتشار یافت

کتاب نبرد طریق القدس، کتابی با دیدگاهی نو و دارای دو صحنه متفاوت از زیبایی ها و زشتی های جنگ، پس از پنج سال نگارش منتظر شد.

نبرد طریق القدس پس از پنج سال انتشار یافت

به گزارش مملکت آنلاین ، نبرد طریق القدس، کتابی با موضوع فرازهای مختلف عملیات و آغاز آزادی های مناطق اشغالی است که نگارش آن توسط امیر رزاق زاده بوده و اتمام این کتاب پنج سال به طول انجامیده است.

زوایای عملیات و وضعیت منطقه، شرایط کشور، چرایی و چگونگی این عملیات و ضرورت‌ها و اهداف آن ازجمله مواردی است که از متن و وزن مدارک و اسناد، استخراج و در این کتاب به تصویر کشیده شده است تا بتواند راهگشای مبانی و چارچوب‌های اساسی دفاعی و نظامی حال و آینده ما باشد.

باتوجه به نگارش کتاب نبرد طریق القدس، سعی شده که در آن، از دیدگاهی نو و بر پایه و اساس بقای طرفین منازعه شود چراکه میدان های نبرد به نوعی تعیین کننده به شمار رفته و بدون عملیات و منازعه طرفین درگیری معنایی ندارد؛ فلذا صحنه جنگ می تواند به صورت ویژه، چهره بی گذشت نبرد را به صورت عیان و عریان بیان کند و با استفاده از این بیان عواطف و احساسات مردم برانگیخته شود.

دو صحنه متفاوت در این کتاب وجود دارد که زیبایی از خوبی ها و جلوه های حق، و پلیدی های و زشتی های جنگ از جمله این صحنه ها محسوب می شوند.

یکی از صحنه ها ناخوشایند، تجاوز به سرزمین و خاک ایران، تجاوز به نوامیس و برخوردهای زشت با مردم و اسارت گرفتن مردم بستان بود که در حین حمله، عراق توانست این شهر را محاصره کند و با مردمش به اسارت بگیرد و تمام رذالت‌ها را بکار ببرد.

گفتنی است که کتاب مذکور دارای هشت فصل است که در نخستین فصل مروری بر اوضاع کشور، در فصل دوم موقعیت و محدوده جغرافیای این منطقه و در فصل سوم اهداف عراق از تهاجم به ایران، دشت آزادگان و سابقه منطقه، تشریح شده است.

همچنین در فصل چهارم عوامل مؤثر در طراحی عملیات و کلیت طرح عملیاتی، در فصل پنجم تلاش برای کسب آمادگی، در فصل ششم آستانه عملیات و در فصل هفتم شرح عملیات به‌تفصیل، بیان شده است.

به گفته نویسنده این کتاب، اوضاع سیاسی و اجتماعی و شرایط کلی کشور ذکر شده است؛ در ادامه شرایط بحرانی کشور نیز به تصویر کشده شده و قابلیت الگوبرداری دارد.

رزاق زاده عنوان کرد: باتوجه به این که آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه به دنبال ایجاد بحران هستند و قصد متزلزل کردن ایران را دارند، می توان از این کتاب به عنوان شاخصی برای زمان ها و نسل های مختلف استفاده کرد چراکه در آن هنگام، ترورها، جو وحشت و جنگ داخلی باوجود منافقین و جنگ خارجی را هم‌زمان باهم داشته‌ایم.

ایران یکی از کشورهایی است که در هنگام جنگ تئوری پردازهای نظامی نداشته و متکی به نیروهای مردمی بوده است؛ همچنین از امکانات آنچنانی نیز برخوردار نبوده است بنابراین در سایه اتفاق، اتحاد، هم‌بستگی، انسجام، اعضای کشور، جناح‌ها و گروه‌ها شکل گرفته و از یک اتفاق ناممکن، اتفاقی ممکن ساخته شده است.

شناسایی منطقه عملیاتی و جاده‌سازی توسط جهاد سازندگی از جمله کارهای مهم تلقی می شود و لذا در همین خصوص ، شهید صیاد شیرازی تعبیر جالبی داشتند که این جاده همانند یک لشکر برای ما عمل کرده است ضمن اینکه دشمن را هم غافلگیر کرده و کمک‌های مردمی اهواز، سوسنگرد و شهرهای دیگر، بدون اینکه بدانند جاده‌سازی برای انجام عملیات است در این کار مشارکت کردند.

یکی از موارد ذکر شده در این کتاب،تفصیل حملات هوایی، بمباران و قتل‌عام مردمی که در حال تخلیه شهر بستان بودند، است؛ امام خمینی (ره) در پیروزی عملیات طریق‌القدس و فتح الفتوح پیامی دادند که نشان از آغاز، انجام و به نتیجه رساندن فتح‌های نیروهای مسلح بود.

اسناد مرکز، از پایه های منابع برای نگارش کتاب نبرد طرق القدس بوده است؛ اما نویسنده تنها به این اسناد اتکا نکرده و با سفر به منطقه عملیاتی و صحبت با افراد سپاهی، ارتشی، عشایر، افراد بومی و غیربومی، جهاد، ساکنین بستان، سوسنگرد، حمیدیه، نگارش این کتاب را به اتمام رسانده است.

همچنین برای نوشتن کتاب مذکور، از برگزاری همایش ملی در خصوص این عملیات، صحبت و جمع آوری اطلاعات از مسوولین سپاه و ارتش در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، استفاده شده است.

گزارش: فرخنده امیری

ارسال نظر