جنگ الکترونیک به روایت علی اسحاقی، کتابی متفاوت در تاریخ شفاهی

جنگ الکترونیک به روایت علی اسحاقی، نام کتابی است که یدالله ایزدی برای نگارش آن دست به قلم شده و تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق را در آن روایت آورده است.

جنگ الکترونیک به روایت علی اسحاقی، کتابی متفاوت در تاریخ شفاهی

به گزارش مملکت آنلاین ، به گفته نویسنده، عنوان کلی این کتاب نیز "تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق" به روایت "علی اسحاقی" است.

با حضور تعداد کثیری از خبرنگاران حوزه دفاع مقدس، مراسم رونمایی و معرفی از کتاب جنگ الکترونیک به روایت علی اسحاقی در روز یکشنبه برگزار شد.

ایزدی با بیان این که علی اسحاقی پدر، بنیان‌گذار و مؤسس در حوزه شنود و جنگ الکترونیک است گفت: همچنین نباید فراموش کرد که حسن تهرانی مقدم پدر موشکی ایران و حسن شفیعی زاده پدر توپخانه سپاه پاسداران محسوب می شوند.

نویسنده این کتاب در ادامه عنوان کرد: یکی از روش های مبارزه در جنگ، شنود و جنگ الکترونیک در ساختار سازمان‌های نظامی است بدین صورت که شنود ماموریت ویژه ای به شمار رفته و در واقع گوش شنوای فرماندهی در اردوگاه دشمن است.

با استفاده از این روش تمامی رفتارها، کنش‌ها، تصمیم‌گیری‌های دشمن جمع آوری شده و در اختیار فرماندهان قرار می گرفت و لذا بر این اساس تصمیمات صحیح و به موقعی برای مقابله با دشمن گرفته می شود.

یدالله ایزدی با اشاره به علت انتخاب عنوان کتاب اظهار کرد: شنود یکی از ابزار های مبارزه ای است که در طول جنگ به وجود آمد بنابراین نباید در کتاب از عنوان شنود استفاده می شد چراکه تنها شنیدن و جمع آوری مطالعات دشمن مد نظر نبوده و در کنار آن، رفتار آفندی نیز وجود داشته است فلذا در نام کتاب از "جنگ الکترونیک" استفاده شد.

گفتنی است که برای نگارش این کتاب، 23 جلسه با سردار اسحاقی در رابطه با پژوهش های مرتبط با این کار، گفت وگو شده است؛ بدین صورت که برای انجام این مصاحبه، هر فرد انتخاب شده، باید دوره های پژوهشی را برای سندهای مربوطه پشت سر بگذارد، بنابراین یدالله ایزدی نیز قریب به شش ماه دوره های مذکور را گذرانده است.

باتوجه به سخنان ایزدی، نویسنده این کتاب، برای بیان نقش سردار اسحاقی با فرماندهانی صحبت شد که بر اساس، تعداد جلسات از 20 به 23 تغییر یافت.

ایزدی در ادامه با اشاره به ملاحضات امنیتی و ملی موجود در کتاب جنگ الکترونیک به روایات علی اسحاقی افزود: این ملاحظات به معنای سانسور نیست.

وی ادامه داد: فرماندهان و ایفای نقش آنان به گونه ای است که اگر کمی تامل در آن شود متوجه می شویم که آنان، جزئی از قهرمانان ملی کشور ایران هستند اما متاسفه آحاد جامعه این قهرمانان ملی را به خوبی نمی شناسند.

زندگی افرادی همچون سردار اسحاقی، به گونه ای رقم خورده که می توان از کوچکترین حادثه های آنان فیلم و سریال های تلویزیونی جذابی براینمایش به مردم ساخت.

سازمان ها و مراکز مرتبط می توانند با مراجعه به فرماندهان، تاریخ شفاهی آنان را نگارش کرده و به دست مردم برسانند، نباید چنین افرادی را به فراموشی سپرد چراکه آنان نقش برجسته ای در انقلاب داشته اند فلذا نباید اجازه دهیم همانند مرحوم شهید احمد کاظمی یا تهرانی مقدم، تمام خاطرات و تاریخ با آنان دفن شوند.

مسائل بسیاری در این حوزه وجود دارد که هنوز بیان نشده است، می توان با استفاده از راویان و ثبت و ضبط جلسات فرماندهان که در آرشیو مرکز اسناد نگهداری می شود، ناگفته های جنگ را در اثرهای مختلف برای مردم جامعه به یادگار گذاشت.

وی با اشاره به معنی تاریخ شفاهی عنوان کرد: تاریخ شفاهی آمیزه ای از خاطره و زندگی نامه است، مبنای آن نیز روایت تاریخی بوده و مستند به اسناد موجود است.

ایزدی در پایان با اشاره آسیب های موجود در تاریخ شفاهی حوادث اظهار کرد: مصاحبه کننده باید با سبک مرکز به علت گفتگوی نقادانه‌ای که با راوی دارد باید بر تمام اسناد تسلط داشته باشد و حداقل به اندازه فرماندهان بر موضوع مسلط باشد، تا در مواقع نیاز و در صورت عدم دریافت پاسخ صحیح، توانایی سوال مناسب و به هنگام را داشته باشد.

گزارش: فرخنده امیری

ارسال نظر